Voorlopig ontwerp De Zonnewijzer Westerbeek

Afbeelding 1 van 1

Wat is een groen schoolplein?

Omdat grijze betontegel-schoolpleinen vaak als saai worden ervaren en niet uitnodigen tot gevarieerd spel, worden deze tegels bij een ‘groen schoolplein’ grotendeels vervangen door een combinatie van natuurlijke en gevarieerde elementen die het plein avontuurlijk, uitdagend en educatief maken.

Een goed aangelegd groen schoolplein heeft voldoende speel- en leeraanleidingen met natuurlijke materialen en bevat een selectie van verschillende groenelementen. In een ideale situatie is er ruimte voor gras, zand, struiken, bomen, een schooltuin met groenten, kruiden, bloemen, een compostbak, speelbosjes. Er zijn hoogteverschillen, een waterpomp, een hut, verstop- en zitplekjes, speelaanleidingen, afgewisseld met verharde stukken.

Op een blauwgroen speelplein is extra aandacht voor regenwater en duurzaam omgaan met water.

Een groen schoolplein wordt duurzaam ontworpen en ingericht en is zoveel mogelijk verbonden met de beleving en verbeelding van kinderen, team en ouders. Zo kan deze veelzijdige omgeving een speelplein én een leerplein zijn.

Voor de inrichting en aanleg is betrokkenheid van kinderen, ouders en schoolteam gewenst. Een groen schoolplein blijft altijd in ontwikkeling, is nooit helemaal af, en moet daarom onderhouden worden.

Wat is het doel van een groen schoolplein?

Een groen schoolplein daagt uit tot onderzoekend en ontdekkend spelen en leren. Elk kind weet zijn plek te vinden en tot zijn eigen vrije spel te komen al dan niet samen met anderen.

Een goed aangelegd groen schoolplein heeft in het algemeen een positieve invloed op het gedrag van kinderen en bevordert een actieve en fitte leefstijl van kinderen.

Door een bewuste inrichting van de schoolomgeving komen kinderen in contact met natuur en leren over natuur. Zo kan deze buitenruimte tevens benut worden als onderwijsleeromgeving en verbonden aan het onderwijsaanbod van de school. De inrichting kan bijdragen aan bewustwording van de begrippen duurzaamheid, biodiversiteit en van gezonde of duurzame voedselkeuzes.

Een optimaal aangelegd groen schoolplein is dus gezond, leerzaam, klimaatbestendig, groen, natuurlijk, aantrekkelijk, avontuurlijk en straalt gastvrijheid uit.

Voor wie is het groene schoolplein?

• Voor kinderen die ruimte nodig hebben. Voor kinderen die letterlijk en figuurlijk een open en vrije spelruimte nodig hebben om te kunnen rennen en zo hun energie kwijt kunnen.

Vereist: een ruimte voor ruimtevragende activiteiten en voor eventueel een combinatietoestel.

• Voor kinderen die structuur nodig hebben. Voor kinderen die een specifieke speelaanleiding zoeken in een gebied dat speciaal voor een activiteit of spel is ingedeeld. Een gebied dat uitdaagt om te bewegen of om fantasievol te spelen. Bijvoorbeeld: een verkeersplein, een plek met schommel en duikelrek, een zandbak.

• Voor kinderen die beschutting zoeken. Voor kinderen die zich graag willen afzonderen of willen chillen. Geschikt daarvoor is een overgang van binnen naar buiten. Een zitplek of staanplek, onder een dakje of onder een boom. Ook een speelhuisje of (wilgen)hut is geschikt.

• Voor kinderen die graag los materiaal gebruiken. Voor kinderen die willen bouwen met natuurlijke spullen, zoals met dikke takken. Ze willen vooral leren door te proberen. Dat kan in een gebied waar je kunt rommelen, waar je je kunt verstoppen. Ook een schooltuin is geschikt, dus groen met planten, stuiken en bloemen. Om mee te werken, te ruiken, proeven, eten, voelen.

• Voor de fanatiek bewegende kinderen. Een afgescheiden multi-sportzone met spelfaciliteiten. Bijvoorbeeld een pannaveld of basketbalveld.

• Voor de leerkrachten. Een buitenklaslokaal.

herinrichting Groen Blauw schoolplein
Ontwerp 2020 in samenwerking met Kees de Bruijn
Aanleg 2021 Deco-tuinen